سامانه پیام ایران در سال 1396 توسط سازمان فناوری اطلاعات ایران جهت ارسال الکترونیکی بدون واسطه اعلانهای رسمی دستگاههای اجرایی و نهادهای عمومی کشور به آحاد مردم و موسسات حقوقی که متقاضی دریافت خدمات دولتی و عمومی هستند ایجاد شده است.
سامانه پیام ایران هر فرد صندوق دریافت نامههای اداری و رسمی به صورت الکترونیک میباشد. از دیگر قابليتهاي سامانه پیام ایران امکان تعریف وكيل برای کاربر در صورت تقاضای کاربر می باشد . در این سامانه تمامی اشخاص (حقیقی و حقوقی) به عنوان کاربر در نظر گرفته شدهاند و میتوانند پس از فعال سازی سامانه پیام ایران خود، از خدمات آن استفاده نمایند.
تکمیل زنجیره خدمات دولت الکترونيکي براي تحویل خروجی خدمات دولت و نهادهاي عمومي به مردم.
ایجاد سامانه پیام ایرانی اختصاصي يكتا و قابل استناد برای آحاد اشخاص حقيقي و حقوقي كشور ، جهت دريافت اعلانها و ابلاغيههاي دولتی و عمومي مورد تقاضاي خود
كاهش مراجعات حضوري به دستگاه ها و نهادها و امکان رصد وصول مكاتبات و اعلانات به اشخاص توسط دستگاهها
مدیریت زمان و تسریع در روند اجرای امور اداری
امکان تعیین شخص دیگر به عنوان وکیل برای شخص و ثبت آخرین تاریخ رویدادنگاری نامه توسط وکیل در سامانه
استفاده از سامانه صرفا توسط افراد احراز صلاحیت شده و عاری از هرزنامه
تحویل خدمت به مردم بصورت كاملاً دقيق و شفاف به نحويكه از وصول پيامها و مكاتبات دولت به دست شخص متقاضي اطمينان حاصل شود
کاهش ترافیک تبادل و گردش اطلاعات مورد نیاز از شبکه داخلی دستگاهها و نهادهاي عمومي
كاركردهاي سامانه پیام ایران به طور خلاصه عبارت است از:
ایجاد یک پنل شخصی سامانه پیام ایران برای هر فرد و فعال نمودن آن پس از مراجعه حضوري و احراز هويت در دفاتر کارگزاری
حسابكاربري هر فرد / سامانه پیام ایران
امكان تفويض دسترسي به سامانه پیام ایران فرد از طرفيك دفتر كارگزاري مشخص جهت مشاهده يا اخذ پرينت و تحويل به متقاضي، در صورت خواست و اعلام كاربر نهايي. بدين منظور كاربر نهايي لازم است با حضور در دفتر كارگزاري مورد نظر، درخواست خود را بصورت مكتوب ارائه كند.
اعلام وصول پيام از طريق تلفن همراه و رايانامه فرد (رايانامه يكي از سرويسدهندههاي داخلي)
ماده 15 آیین نامه اجرایی ماده (8) قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات
ردیف 8 ماده 43 ضوابط فنی اجرایی توسعه دولت الکترونیکی
بند ث ماده 67 قانون برنامه ششم توسعه