سوالات متداول


در سامانه پیام ایران هر یک از مردم و کسب‌وکارها داراي يك کارپوشه‌اي الکترونیکي تحت عنوان "ايران پوشه" بوده و کلیه اقلام تحویل گرفتنی الکترونیکي خود شامل اعلان‌ها و ابلاغیه‌های دولتی و مكاتبات از تمام دستگاه‌های اجرایی و نهادهاي عمومي را به‌صورت یکپارچه و اختصاصی دریافت کرده و از هرجایی بدان دسترسی خواهند داشت. همچنین در این سامانه هر یک از کاربران می‌توانند برای تمام دستگاه‌های اجرایی و نهادهاي عمومي ارسال مکاتبات داشته باشند و پاسخ خود را دریافت نمایند.
کلیه کاربران می توانند بصورت برخط و با مراجعه به سامانهpayam.iran.ir ، یا نصب اپلیکیشن دولت همراه از درگاه mob.gov.ir یا بازار های برنامه های کاربردی داخلی و یا نصب و استفاده از پیام رسان های داخلی متصل به سامانه پیام ایران ثبت نام نموده و به ایران پوشه خود دسترسی داشته باشند. پس از احراز هویت، نام کاربري و رمز عبور به تلفن همراه کاربر پيامک مي‌شود. همچنین کاربران می توانند با مراجعه به هر يک از دفاتر پست يا پيشخوان دولت و تکميل فرم ثبت نام و دريافت نام و رمز عبور از اين سامانه استفاده نمايند.
کدملی، نام، نام خانوادگی، نام پدر، کدپستی و شماره تلفن همراهی که حتما می بایست به نام خود کاربر باشد.
اطلاعات وارد شده با مشخصات شناسنامه ای تطابق ندارد. در تطابق حروف الفبایی با مشخصات شناسنامه ای باید دقت گردد.
شماره تلفن همراه اعلام شده به نام شخص ثبت نام کننده نمی باشد. می بایست شماره تلفن همراهی اعلام گردد که به نام شخص، ثبت شده باشد.
نام کاربري همان کد ملي است. در صورت فراموشي رمز عبور با انتخاب گزینه فراموشی رمز عبور مجددا رمز خود را از طریق پیامک دریافت نمایند.
بله. پس از وارد کردن نام کاربری و رمز عبور و ورود به سامانه امکان تغییر رمز عبور در قسمت پروفایل کاربری وجود دارد.
خير. اين امکان وجود ندارد.
خير.
خير. کاربر براي در اختيار داشتن هر نامه مي‌تواند اقدام به دريافت فايل خروجي از نامه نمايد که در اين صورت متن نامه و پيوست‌هايش به صورت فايل فشرده و يکجا توليد شده و در اختيار وي قرار مي‌گيرد.
در صورتی که دستگاه ارسال کننده نامه امکان حذف نامه را داده باشد. امکان حذف وجود دارد. در صورت حذف نامه‌ها ديگر امکان بازيابي آن‌ها وجود ندارد.
بله. در ایران پوشه هر کاربر امکانی با نام ارسال نامه وجود دارد که می تواند با انتخب دستگاه اجرایی نامه خود را به آن دستگاه ارسال نماید. همچنین در صورتی که دستگاه ارسال کننده نامه امکان پاسخ را فعال کرده باشد و یا فرمی از طرف او به کاربر ارسال شده باشد کاربر می تواند پاسخ را ارسال نماید.
ديگر امکان ارسال پاسخ وجود ندارد مگر اينکه توسط دستگاه ارسال‌کننده نامه مهلت پاسخگويي تمديد گردد.
خير.
براي اطلاع از نامه‌هاي دريافتي کاربران مي‌توانند گزینه دریافت پیامک یا پست الکترونیکی را هنگام دریافت نامه در پروفایل کاربری خود فعال نموده تا از دریافت نامه به صورت پیامک یا پست الکترونیکی مطلع شوند.
بلي؛ در خارج از كشور نيز امکان استفاده از آن براي کاربران ميسر مي‌باشد.
بله. با فعال کردن احراز هویت دومرحله ای در پروفایل کاربری ، ورود دو مرحله ای خواهد شد.
بله. در پروفایل کاربری این امکان وجود دارد که شماره تلفن همراه دیگری که به نام خودتان می باشد جایگزین نمایید.